lørdag 19. november 2011

Øvingsoppgave 5

Regneark

Jeg underviser i flere fag både på små skole og mellomtrinnet, og har brukt regneark fra tid til annen. Begrensningen har imidlertid vært at jeg selv ikke har vært god på dette, og dermed vegret meg fra bruk av regneark i undervisningen. Jeg er klar over at dette har vært et minus, både i forhold til føringer i kunnskapsløftet, og i forhold til læringsmønsteret i flere fag.

Lærebøkene har få eller ingen innføringer i bruk av regneark, men jeg har brukt en manual som viser enkel bruk av regneark i excel, og den har vært til stor nytte. Dette finnes også flere sider på nett som er informative og enkle, og jeg vil nevne http://excelkurs.com/
denne siden har jeg benyttet meg av flere ganger i høst.

Jeg lister og de fagene hvor jeg synes det har vært nyttig å bruke regneark:
Matematikk
Samfunnsfag
Norsk
Naturfag.

En ting er at det har vært nyttig, et annet viktig moment er at elevene trives med bruken av regneark, er motiverte og fornøyde over mestringen de opplever.

Matematikk er et fag hvor regneark er nødvendig å ta i bruk. Ved alle eksamener i ungdomsskolen i dette faget har en av oppgavene de siste årene vært bruk av regneark, hvor elevene må oppgi formler de har brukt. I dette faget kan og bør regneark tas i bruk allerede fra småskolen av.

Ved å komme igang tidlig med bruk av regneark, vil elevene etterhvert selv se hvor de i andre fag kan ha nytte av regneark, og jeg er av den oppfatning at da vil også undervisningen i de ulike fagene bli bedre.

I faget samfunnsfag inneholder lærebøkene, helt fra 2.trinnet og oppover, ulike spørreskjema og meningsmålinger, som passer perfekt til oppsett av diagrammer. Arbeidet med dette blir straks mere lystbetont når de kan ta i bruk regneark og får arbeide ved en pc.

Sist uke jobbet mine 3. og 4. trinns elever med regneark i forbindelse med bruk av lommepenger. Enkle oppsett som viste hva lommepengene hos elevene ble brukt til.

I faget norsk har vi jobbet med regneark i forbindelse med antall leste bøker i hver måned. Diagrammer ble hengt opp i klassen, noe som faktisk også har ført til økt leselyst blandt elevene. Vi har fått en liten konkurranse på hvem som leser mest blant elevene.

I faget naturfag har jeg enda ikke praktisert bruk av regneark, men jeg tenkte å la elevene på 3. 4 og 7. trinn få lage en oversikt over hvilke barnesykdommer de har hatt. Dette for å finne ut hvilken barnesykdom som har vært den hyppigste i klassen.

Bruk av regneark er litt tidkrevende i begynnelsen, men etterhvert vil dette bli en rutine og dermed et nyttig redskap i de fleste fag.

Prøv det! Det er gøy, og du får fornøyde elever:)

2 kommentarer:

  1. Hei Berit. Jeg synes du sa du hadde brukt regnearket lite i undervisningen. Jeg synes imidlertid at det høres ut som du er godt igang, og har prøvd dette ved flere anledninger. Synes du gir mange gode eksempler på hvordan dette kan brukes i ulike fag. Kjempebra for oss som ikke er lærere ennå, men som jobber frem mot dette, å få høre erfaringer hentet fra klasserommet. Inspirerende! Med vennlig hilsen Heidi

    SvarSlett
  2. Tror ikke du er alene om å føle det slik, Berit. Mange mener nok at de bruker regneark altfor lite i undervisningen. Jeg syns likevel at du kommer med mange gode forslag til hvordan det kan brukes og hvor viktig det er for elevene å jobbe med fagstoffet på denne måten. Lykke til videre!

    SvarSlett