lørdag 3. desember 2011


Om hensyn og personvern.

"Du har lov til å bruke et hvilket som helst fotografisk bilde, til hva som helst, hvor som helst, når som helst, så lenge: Du har fått tillatelse fra den som har opphavsretten til materialet til bruken, og det ikke er personvernhensyn som kan forhindre slik bruk" (Hensyn - DKL101 - Kjell Antvort - HVO : 7). En god huskeregel for mitt videre arbeid med fotografiske bilder i skolen, og en grei regel å videreformidle til både elever og foreldre, med de unntakene som gjelder. Eksempelvis kan jeg nevne at i forbindelse med 17.mai feiring rundt om i distriktet, har lokalavisa bildereportasjer fra ulike steder, og disse bildene med tekst blir som regel produsert av lokalbefolkningen i bygdene, og føyer seg fint under unntak nr. 3 "bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft", altså hendelser som har allmenn interesse. (Hensyn - DKL101 - Kjell Antvort - HVO : 10). Har ved flere anledninger vært en slik "bygdrepresentant" for lokalavisa, og det var godt å endelig finne en skriftlig rettesnor for at det jeg har gjort har vært i tråd med de hensyn man skal ta i forbindelse med publisering, og  jeg mener jeg har foretatt en riktig vurdering av formuleringens intensjoner.

Denne leksjonen om hensyn har gitt meg et konkret verktøy og mye å reflektere over, slik at jeg føler meg bedre rustet til å veilede elevene i sitt arbeid på skolen, men også til å vurdere kritisk i situasjoner utenfor skolen, når det er snakk om publisering av ulikt materiale. Dette vil også bli et punkt på saklista ved mitt neste foreldremøte.

Kilde:

Antvort, Kjell. Hensyn. Leksjon i DKL 101, høst 2011. Tilgjengelig i fronter ved Høgskolen i Volda.


1 kommentar:

  1. Veldig lurt å bruke foreldremøtet til avklaring og felles forståelse av temaer som dette.
    Min erfaring med foreldremøter er at du har mye å tjene på å bruke tiden på sosiale og praktiske problemstillinger for klassen en den faglige situasjonen i klassen.
    Det fins en avsatt tid for faglig ståsted og det er skole-hjem samtalen.

    Over til opphavsretten, et i mine øyne viktig tillegg til infoen du vil framsi for din foreldregruppe er "eget bruk".
    Det er flere familier som lager hjemmevideoer, fotoalbum, lysbildeframvisninger med lyd ol.
    Til dette har de lov å bruke verker de ikke eier opphavsretten til så lenge de ikke publiserer åpent til internett.
    Noen i din foreldregruppe kan få følelsen av at de har gjort noe galt når de brukte musikk i hjemmevideoen eller i det digitale albumet de sendte til bestemor.

    -Stian-

    SvarSlett