torsdag 6. oktober 2011

Torsdag 6.oktober 2011. Bruk av hypertekstualitet, interaktivitet og multimodalitet.

Det finnes mye å velge i når det gjelder temaet, og noen eksempler kan være:

Læringsressurser: http://www.moava.no/

Elevarbeid: http://www.barnasside.no/

Erfaringsmessig så ser jeg at disse ulike læringsressursene er nyttige verktøy i skolen, og at elevene i stor grad liker denne måten å arbeide på. Jeg gav mine elever på småskole trinnet i oppgave å "utforske" http://www.barnasside.no/. Dernest fikk de et spørreskjema hvor de ble bedt om å fortelle litt fra nettsidene og linkene de fant, og om de hadde funnet noe som de kunne ha bruk for i skolearbeidet generelt. Elevene gikk inn for oppgaven med stor iver, og hadde mange gode erfaringer og gode svar i etterkant av opplegget.

Dette mener jeg er et godt eksempel på hypertekstualitet, hvor elevene møtte et nettverk av sider med info, illustrasjoner etc., og hvor de kunne velge veien videre selv, uten at jeg som lærer var nervøs for hvor elevene ville ende opp.

Interaktivitet er et samspill mellom bruker og pc, og de fleste lærebøker som benyttes i grunnskolen har egne nettsider, som er en fin adspredelse til arbeidet i bøkene. For eksempel så har læreverket Multi slike nettsider, og i etterkant av gjennomført kapittel tar jeg ofte i bruk nettressursen, både som en adspredelse og som en test av hva elevene har tilegnet seg av lærdom.

Multimediale tekster består av både bilde, tekst og lyd, og fungerer ikke uten at alle elementene er til stede. De fleste nettressursene tilknyttet lærebøker er multimediale tekster.

På nyhtene i går fikk vi høre at dagens 15 åringer bruker ca. 40 timer i uka på å sitte foran enten pc skjerm eller tv skjerm, noe som er skremmende. Dersom denne utviklingen fortsetter vil det få store konsekvenser for folkehelsen i landet.

Jeg har en ide om at dersom elevene får mere tid til skjermbruk i skoletiden, og at pc bruk blir et reelt verktøy, så vil kanskje elevene bli så lei at de bruker fritiden sin til sunne aktiviteter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar