tirsdag 25. oktober 2011

Bilder - komposisjoner - virkemidler.

Dette bildet av en petunia har jeg selv tatt. Blomstene er uklare, mens bladene er skarpe. Årsaken til det kan være mange, men her har jeg nok stått for nært når jeg tok bildet. Vi ser at på blomst og blader er det vanndråper, og det var disse, i kombinasjon med blomsten, jeg ønsket å fokusere på. Jeg vil karakterisere dette bildet som dårlig.


Her ser vi et bilde av samme blomsten. Nå er avstanden til selve motivet et annet, og jeg har klart å fange inn vanndråpene. Bakgrunnen er uskarp, og det gjør at fokus blir på blomsten. Altså et bedre bilde enn det forrige.


En nypeblomst, hvor bakgrunnen er uskarp og mørk. Dette gjør at fargen på blomsten blir framtredende. Dybdeskarpheten er bra.
Komposisjonen og blomstens plassering er imidlertid ikke helt god. Dersom jeg hadde tatt "det gyldne snitt" og tredjedelsregelen i betraktning ville komposisjonen trolig ha blitt bedre.






3 kommentarer:

  1. Flott at du fikk det til! Fine bilder og bra at du eksperimenterer deg frem til gode resultat når det ikke blir som ønsket ved første forsøk. Også bar at du tar det med her for å dokumentere prosessen. Mvh Dag :)

    SvarSlett
  2. Hei Berit. Du har tatt fine bilder med flotte farger, særlig bildet med vanndråper er veldig flott.
    Bildet med fluen som dukker opp etter redigering i Picnik, er morsomt også. Det kan fortelle at redigering med picasa eller picnik er en fordel.
    Jeg har hatt samme problemer som deg fordi jeg har lastet inn en del bilder, og dagen etter gikk det ikke.

    SvarSlett
  3. Hei Berit!

    Fine bilder med spreke farger! Ser helt klart forbedringen fra det første bildet, til det siste. Syns du reflekterer godt rundt bildene og hva som kjennetegner dem. I tillegg sier du også litt om hva som burde ha blitt gjort annerledes og hvordan resultatet kunne ha blitt hvis du f.eks hadde brukt det gyldne snitt og tredjedelsregelen :)

    SvarSlett