fredag 7. oktober 2011

Fredag 7.10. Øvingsoppgave 3 - Samskriving

Mine refleksjoner vedrørende samskriving som verktøy for elev- elev - vurdering er ikke basert på erfaring i noen stor grad.
I og med at jeg arbeider i grunnskolen vil jeg forsøke å si noe om samskriving på både småskole trinn, mellom trinn og ungdoms trinn.

På småskole trinnet har jeg erfaring med at elevene gjerne vil eie sin egen tekst, og at de veldig ofte er fornøyd med sin egen historie.  Følgelig er de ikke så veldig opptatt av hva de andre har skrevet.

Jeg kan allikevel tenke meg å forsøke et opplegg hvor elevene tar utgangspunkt i et bilde eller flere bilder, for så å skrive en felles historie om det de ser. For at læringen skal bli god tenker jeg at det kan være lurt å la hver enkelt elev skrive et avsnitt hver. På den måten vil de måtte lese hva de andre elevene har skrevet, og gjøre seg opp en mening om teksten de selv skal bygge videre på.

I forkant av et slikt opplegg tror jeg det kan være lurt med en ide myldring, hvor hver elev får lov til å si sitt. Dette for å lage en god ramme rundt skrivingen. Likeså ser jeg at dette opplegget krever lærerstyring i stor grad. Det kan være lurt å legge noen føringer i forhold til utforming (skal dette være en spennende historie, en trist historie osv),  tegnsetting og avsnittsmarkering, uten at dette skal ha hovedfokus. På denne måten får elevene mulighet til å være mer konkrete i sin vurdering av hverandre. Det er, i en begynnerfase, enklere å kommentere et punktum som mangler, enn historiens oppbygging og innhold.

På mellom trinnet kan man også ta utgangspunkt i bilder, men det ligger kanskje mer læring i opplegget dersom man i fellesskap setter opp en oversikt over ordklasser, og fyller inn med ord som skal være med i teksten. Opplegget må også her i stor grad være lærerstyrt og ha føringer på tekstens utforming, som for eksempel sjangertrekk. Elevene på mellomtrinnet vil i større grad ha en formening om både setningsoppbygging og utforming, og kanskje i større grad enn på småskoletrinnet, diskutere tekstens innhold og formulere seg i fellesskap.

På ungdoms trinnet tenker jeg at et slikt samskrivings opplegg skulle være mindre lærerstyrt og til og med uten føringer for tekstens utforming.

For alle trinns del tenker jeg at 3 - 4 elever på hver gruppe ville være nok, slik at alle fikk være med på tekstskapingen og bli hørt. Hver enkelt elev vil da få større påvirkning og mulighet til å eie teksten, noe som er viktig for de fleste elevene.

Viser forøvrig til vedlagte lenke, som jeg synes hadde noen gode tips.

http://www.forskning.no/artikler/2008/mai/183097

2 kommentarer:

  1. Følger med fremover :)
    Takk for tipset fra forskning.no. Henrik grp 5

    SvarSlett
  2. Veldig enig med deg i det du skriver om samskriving på småskoletrinnet. Når elevene skal få lese opp sin tekst er de som regel mer opptatt av at det de selv skal lese enn å høre på det de andre leser. For at elevene skal greie å "vurdere" hverandres tekster må det være klare kriterer for hva de skal se etter. Opplegget du skisserer høres veldig bra ut. Kan godt tenke meg å prøve noe lignede i min 3.klasse. Takk for tipsene!

    SvarSlett